Tuesday 16 September 2014

Panduan Travel : Vietnam

Hi korang. Ada plan nak ke Vietnam? Yess? Vietnam ni best tau. Dia ngn Kemboja lebih kurang je actually. Ramai kata Vietnam murah, tp ramai tak tahu Kemboja lagi murah sebenarnya. Hehe *promote pulak*. 

Aku pergi Vietnam ni a few years back la. Tapi tak pernah lupa the memories I made there. Cuma yang bezanya, masa di sana, we stayed at my dad's friend's house. A malay who worked there. So about accommodation, aku tak mau cerita la. For now, nak cerita benda best yang boleh buat kat Vietnam.

*Next trip, I nak backpack ke Vietnam. Then I'll tell you how to backpack cheaply there k. TUNGGUU..

HO CHI MINH

Sape tak tahu, Ho Chi Minh ni la ibu negara depa. Ke korang tak tahu? Hahaha. Xpe, now you know. :)

Kat sini ada beberapa attractions yang aku nak highlight bagi aku best gilerrrr.

Ikut kategori dulu. First ni aku list kan tempat2 kalau korang minat sejarah lerr..

1. Cu Chi Tunnel


Personally, aku memang minat sejarah. Apa best sangat tempat ni? Ok aku pendekkan cerita. Zaman dulu2, masa Vietnam perang, dorang gali tunnel ni *which I don't know what it's called in Malay* untuk tujuan keselamatan. Yang best nya, kat sini korang boleh bayangkan life dorang la, masak, belajar, tidur semua bawah tanah. Cam cool kan??


Haa ni gambaran la macamana life diorang di bawah tanah. Best kan??


TIPS : Pada yang tak tahan panas, gelap, better tak payah masuk kot. Sebab agak susah nak bernafas dan rasa macam nafas tak cukup je masa dlm tunnel tu. Huhu. Tapi gigihkan juga sebab minat.

2. War Remnant Museum

Bagi aku ni pon best jugak. Tapi boleh la kalau korang nak skip kalau tak minat pasal perang ni semua kn. Cuma aku suka pergi tempat2 cmni sbb dia menginsafkan dan buat aku bersyukur jadi rakyat Malaysia yang aman.


More or less, dorang kena dera sama macam di Kemboja. Hmm sedih

3. Notra Dame Cathedral

Bagi aku, tempat ni bukan lah attraction pon lagi2 utk kita orang Islam. Tapi tak tahu kenapa kalau group tours ke apa semua bawak ke sini. So kalau nak fengfeeling cam kat UK, Aussie ke boleh la bergambo dpan ni.


4. Post Office Central



Tempat ni cam cantikla bangunan dia. Tengok kejap then boleh move on to other places. Tempat ni dah berusia lebih 130 tahun. Jadi jaga2 la kalau ada terasa orang pegang2 kaki ke. Haha okay gurau.



Bawah ni nak share tempat best untuk shopping or pada yang suka nak membeli belah la .

1. Benh Tanh Market

Suka shopping? Haaa inilah tempatnya *dan ada lagi beberapa tempat lain* Yang ni okla harga dia. tapi ada yang lagi murahhh.





2. Taka Plaza


Tempat ni lagiiii murah wei. Shop baju ke kain ke boleh shop sini.

3. Saigon Square

Dekat2 je dgn Taka Plaza, boleh singgah Saigon Square. Sini xde ape sgt pon. Macam konsep The Store je  kat Malaysia.


4.Mekong River Market

Korang boleh cuba pergi pasar dia dkt Mekong River. Best jugak la. Sama je macam kat Thailand. Haha.


Tips : Tangan tu make sure simpan dalam sampan. Kang tak pasal2 hilang pulak jari tuhhhh.

Moral of the story, Ho Chi Minh ni best utk shopaholic jela haha. Have fun there semua orang.

Dah lama tak pergi sana, so mcm gatal je nak pergi lagi ni..

No comments:

Post a Comment